وبلاگ

چگونه یک دوربین مداربسته مناسب بخریم؟ راهنمای آشنایی با انواع دوربین مدار بسته

چگونه یک دوربین مداربسته مناسب بخریم؟ راهنمای آشنایی با انواع دوربین مدار بسته

برای نظارت بر اموال خود در منزل و محل کار یا شناسایی افراد خرابکار و دزدی که قصد آسیب زدن به دارایی‌های شما را دارند، استفاده از دوربین‌های مداربسته (CCTV) توصیه می‌شود. “نظارت” بخش مهمی از جامعه‌ی امروزی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل، روز به روز به محبوبیت دوربین های مداربسته افزوده می‌شود. با دوربین های مداربسته، می‌توانیم امنیت را بیش از پیش برای محل کار و منزل خود به ارمغان بیاوریم. در این مقاله با معرفی انواع دوربین مدار بسته و بررسی مزایای آنها شما را با خرید یک دوربین مداربسته مناسب آشنا می کنیم.

با اینکه امروزه ضرورت استفاده از دوربین‌های مدار بسته تقریبا در هر مکانی اثبات شده است، اما باز هم بسیاری از مردم نمی‎دانند که دوربین‌های مداربسته دارای انواع گوناگونی هستند. بنابراین برای انتخاب مناسب یک دوربین برای کاربردی خاص، باید از انواع دوربین مداربسته آگاهی کامل داشته باشید. در این مطلب، ما انواع دوربین مدار بسته را معرفی کرده و ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی که دلیل تفاوت این دوربین ها هستند را بیان می‌کنیم.

معرفی انواع دوربین مدار بسته

دوربین های تکنولوژی جنگنده‌ی تاریکی (Dark Fighter Technology Cameras)

معرفی انواع دوربین مداربسته را با جنگنده‌های تاریکی آغاز می‌کنیم! این دوربین‌ها می‌توانند حتی در نور بسیار کم تصاویر رنگی ثبت کنند. تکنولوژی Dark Fighter به لطف توانایی‌های بسیاری که دارد می‌تواند هم در روز و هم در شب مورد استفاده قرار گیرد. یک دوم از سنسورهای این دوربین‌ها از سنسورهای اسکن پیشرفته CMOS است که به دستگاه اجازه می‌دهد تا تصاویر با کیفیت بالا را انتخاب کند و به منبع نور اضافی نیاز ندارد. همین امر باعث می‌شود تا این دوربین‌ها برای نظارت در شب بسیار عالی و کاربردی باشند.

دیگر مزایای دوربین‌های با فناوری Dark Fighter را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • ویژگی‌های هوشمند: تشخیص عبور از خط و تشخیص صدا و چهره
  • می‌تواند برای هدف‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار گیرد
  • کیفیت بالا

دوربین های ANPR/LPR

از دوربین‌های ANPR و LPR برای خواندن و ذخیره داده‌ها در ثبت پلاک استفاده می‌شود. این دوربین‌ها یک راه حل ساده و کارآمد برای بسیاری از سازمان‌ها از جمله کنترل ترافیک، عوارضی جاده‌ها، ایستگاه‌های بنزین، کنترل عبور از مرز و کمپانی‌های پارکینگ اتومبیل ارائه می‌دهند. از ANRP برای تشخیص خودکار شماره پلاک ماشین‌ها استفاده شده و LPR دوربین مدار بسته پلاک خوان است. این دوربین‌ها در هنگام ترافیک سنگین ماشین‌ها، اطلاعات فراوانی را ثبت کرده و امنیت را برقرار می‌کنند.

دیگر مزیت های دوربین های ANPR و LPR به صورت زیر است:

  • ویژگی های هوشمند: جمع آوری اطلاعات
  • می‌توانند اتومبیل‌هایی که از ورودشان به محل یا منطقه‌ی خاصی جلوگیری شده است را تشخیص دهند

به اداره‌ی آرام و روان کسب و کارهای مختلف کمک می‌کنند

دوربین های گنبدی داخلی و خارجی (Internal and External Dome Camera)

یکی دیگر از انواع دوربین مدار بسته، دوربین‌های گنبدی مشهور هستند که احتمالا تا به حال آن‌ها را زیاد مشاهده کرده‌اید. از این دوربین‌ها برای نظارت و برقراری امنیت محیط های باز و سرپوشیده استفاده می‌شود. طراحی این دوربین‌ها به گونه‌ای است که به طور معمول افراد نمی‌توانند به جهت دید دوربین پی ببرند، یعنی معلوم نیست که دوربین در حال نظارت از چه محلی است. بنابراین این طراحی قدرتمند و سودمند باعث می‌شود تا مجرمان احساس ناامنی کنند. دیگر مزیت‌های این دوربین‌ها را در پایین مشاهده می‌کنید:

نصب آسان
ویژگی های Vandal-resistant (مقاومت در برابر خرابکاری)
دید در شب مادون قرمز (IR)


دوربین گلوله ای (Bullet Camera)

این دوربین‌ها به شکل یک استوانه بلند ساخته شده و برای استفاده در محیط های باز مناسب هستند. نقطه قوت این دوربین‌ها، مسافتی است که می‌توانند پوشش دهند، در واقع این دوربین ها می‌توانند تا دوردست ها را ببینند! اگر از یک پوشش محافظ در نصب این دوربین ها استفاده شود، آنگاه در برابر ورود گرد و خاک، آب و دیگر عناصر طبیعی در امان خواهند بود.

این دوربین‌ها را می‌توان به سادگی به وسیله براکت پایه‌دار در هرجایی که نیاز است نصب کرد. با توجه به کاربردی که از این دوربین‌ها انتظار دارید، می‌توان از لنزهای ثابت یا با فاصله کانونی متغیر برای آن ها استفاده کرد.

دیگر مزیت‌های دوربین‌های ANPR و LPR به صورت زیر است:

دید در شب مادون قرمز (IR)
نصب راحت به دلیل سایز کوچک
رزولوشن بسیار بالای تصاویردوربین C-mount
از دوربین‌های C-mount با لنزهای جداشدنی (قابل تعویض) می‌توان برای کاربردهای مختلف (با تغییر لنز) استفاده کرد. دوربین های C-mount می‌توانند تا مسافت بیش از ۱۳ متر را به لطف امکان استفاده از لنزهای خاص پوشش دهند، در حالی که دوربین‌های مداربسته استاندارد حداکثر می‌توانند مسافتی در حدود ۱۱ تا ۱۳ متر را ببینند.

 

دوربین C-mount

از دوربین‌های C-mount با لنزهای جداشدنی (قابل تعویض) می‌توان برای کاربردهای مختلف (با تغییر لنز) استفاده کرد. دوربین های C-mount می‌توانند تا مسافت بیش از ۱۳ متر را به لطف امکان استفاده از لنزهای خاص پوشش دهند، در حالی که دوربین‌های مداربسته استاندارد حداکثر می‌توانند مسافتی در حدود ۱۱ تا ۱۳ متر را ببینند.

دیگر مزایای استفاده از این دوربین به شرح زیر است:

می‌تواند تغییرات در تکنولوژی را پشتیبانی کند
موثر برای استفاده‌های بیرونی (فضاهای باز)
اندازه‌ی بزرگ، آنها را قابل ملاحظه می‌کند (که می‌توانند به عنوان عامل بازدارنده عمل کنند)
دوربین های روز/شب
در ادامه معرفی انواع دوربین مدار بسته، به دوربین های مدار بسته‌ی روز و شب می‌رسیم که هم در وسط ظهر و هم در هنگام نیمه شب می‌توانند به خوبی کار کنند.

دوربین های روز/شب

در ادامه معرفی انواع دوربین مدار بسته، به دوربین های مدار بسته‌ی روز و شب می‌رسیم که هم در وسط ظهر و هم در هنگام نیمه شب می‌توانند به خوبی کار کنند.

این دوربین‌ها برای کار در شب نیازی به روشن‌گرهای مادون قرمز ندارند، بلکه می‌توانند به لطف تراشه های تصویربرداری فوق حساس خود، ویدیوهای بسیار واضحی را در تاریکی شب ضبط کنند. به همین دلیل، این تراشه‌ها برای کاربردهای نظارتی در فضای باز (در جایی که دوربین‌های مادون قرمز نمی‌توانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند) مناسب هستند.

مزیت های دوربین های روز/شب شامل موارد زیر می‌شود:

می‌تواند هم در حالت رنگی و هم حالت سیاه و سفید ویدیو ضبط کند
در اندازه‌های بسیار مختلفی موجود است
دارای قابلیت مادون قرمز است

دوربین PTZ (چرخاندن، کج کردن و زوم کردن)

در دوربین های PTZ شما می‌توانید دوربین را به سمت چپ و راست ببرید (بچرخانید)، آن را پایین و بالا کنید (کج کنید) و یا به لنز اجازه‌ی زوم کردن بر روی مناظر دور و نزدیک را دهید. این دوربین‌ها مناسب مکان‌هایی هستند که یک اپراتور به طور مداوم در حال چک کردن دوربین است و می‌تواند بر هر منطقه‌ای که دوست دارد زوم کند.

دیگر مزیت‌های این دوربین:

دید در شب تا فاصله ۲۰۰ متر
زوم تا ۳۶ برابر
رزولوشن بسیار بالای تصاویر

دوربین مدار بسته مخفی (Discreet CCTV)

این نوع دوربین‌ها را می‌توان به طور مخفیانه در مناطق محرمانه نصب کرد تا ویدیوهای مناسبی از نحوه‌ی انجام یک سرقت یا جنایت را ضبط کنند. بزرگترین مزیت این نوع دوربین، همان مخفی بودن آن است، زیرا مجرمین در هنگام ارتکاب جرم متوجه حضور این دوربین نخواهند شد، بنابراین به دوربین آسیب نمی‌زنند و می‌توان به طور کامل از تمام صحنه جرم فیلم گرفت.

دیگر مزیت های دوربین مداربسته مخفی به صورت زیر هستند:

می‌توان آن را بر جایی سوار کرده و یا در مکانی ثابت نصب کرد
می‌تواند در اشیاء مختلف پنهان شود
موثر برای استفاده در محیط‌های داخلی

دوربین‌های مادون قرمز و دوربین های تصویر حرارتی

در ادامه مطلب معرفی انواع دوربین مدار بسته ، به دوربین های مادون قرمز و حرارتی می‌رسیم. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نظارت ۲۴ ساعته در مناطق و محل‌هایی مثل فرودگاه‌ها، بنادر و دیگر زیرساخت های حیاتی، استفاده از دوربین های مادون قرمز و تصویر حرارتی است.

این دوربین‌ها می‌توانند در ساعت‌های متوالی (هم در روز و هم در شب) روشن بوده و ویدیوهای با کیفیتی را ضبط کنند. دوربین های مادون قرمز دارای LED های کوچک در اطراف لنز خود می‌باشند که برای تصویربرداری در تاریکی مطلق به دوربین کمک می‌کنند. دوربین‌های تصویر حرارتی هم می‌توانند مسافتی بیش از ۳۰۰ متر را ببینند.

دیگر مزیت‌های این دوربین‌ها به شرح زیر هستند:

مجرمان را تا فاصله ۲۵۰ تا-۳۰۰ متری شناسایی می‌کنند
عملکرد خوب در نور کم
تابش حرارتی از موانع بصری عبور می‌کند

دوربین‌های چند کانونی (Varifocal)

یکی دیگر از مشهورترین انواع دوربین مدار بسته، دوربین های Varifocal هستند. این دوربین‌ها دارای توانایی زوم کردن بر روی صحنه، بدون از دست دادن فوکوس هستند. شما در دوربین های Varifocal می‌توانید طول و زاویه کانونی را تغییر داده و بر روی منظره مورد نظر زوم کنید. این دوربین‌ها برای نظارت بر روی نقاط کور موجود در یک اتاق، یعنی نقاطی که توسط دیگر دوربین های ثابت پوشش داده نمی شوند، طراحی شده‌اند.

از دیگر مزیت‌های دوربین چند کانونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقاط کوری که توسط دیگر دوربین ها پوشش داده نمی شوند را پوشش می‌دهد
فوکوس استثنایی
هم برای پوشش فاصله های کوتاه و هم فاصله های بلند به خوبی عمل می‌کند
دوربین های شبکه (Network Cameras)
دوربین های شبکه از متداول ترین انواع دوربین مدار بسته می‌باشند. این دوربین ها تصاویر ثبت شده را در شبکه اینترنت به اشتراک می‌گذارند، بنابراین می‌توان به راحتی به آن ها دسترسی پیدا کرد. این دوربین ها برای اهداف تجاری و خانگی ایده آل هستند و شما به سادگی و به طور زنده می‌توانید از وضعیت اموال و املاک خود با خبر شوید.

دیگر مزیت های یک دوربین شبکه به صورت زیر می‌باشد:

دسترسی به اطلاعات دوربین بسیار آسان است
برای منازل و شرکت ها مناسب است
نیاز به کابل کشی و نگهداری بسیار کمی دارند

دوربین های کیفیت بالا (HD)

دوربین های HD به دلیل کیفیت بسیار بالای خود، برای نظارت بر روی تشکیلات پرخطری مثل بانک ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دوربین ها می‌توانند از چهره‌ی تمامی افرادی که از یک گیت خاص خارج شده و یا به آن وارد می‌شوند تصویری واضح ثبت کنند، بنابراین می‌توانند حداکثر ایمنی و امنیت را تامین کنند. این دوربین ها برای کشف انواع جرم و بزهکاری و شناسایی مجرمان فوق العاده موثر می‌باشند، زیرا به دلیل رزولوشن بالا، می‌توان بر روی کوچکترین جزئیات تصویر زوم کرد. از ویدیوهای ضبط شده با دوربین HD می‌توان در دادگاه استفاده کرد.

دیگر مزیت های دوربین کیفیت بالا
تصاویر واضح و با کیفیت
حداکثر امنیت را برای تشکیلات پرخطر فراهم می‌کند
می تواند بدون از دست دادن فوکوس، زوم کند
پس از معرفی انواع دوربین مدار بسته ، باید بدانیم که کدام دوربین برای کاربرد مورد نظر ما مطلوب می‌باشد، زیرا همان طور که دیدید، هر کدام از این دوربین ها ویژگی های خاصی داشته و دارای نقاط قوت منحصر به خود می‌باشند. از انواع دوربین مدار بسته برای شناسایی مجرمان در خارج از منزل و یا نظارت بر اسباب و اثاثیه داخل منزل و محل کار استفاده می‌شود. برای انتخاب دوربین مدار بسته مطلوب خود، باید ۳ فاکتور مهم زیر را در نظر بگیرید:

لنز مناسب

لنز مناسب، کیفیت مناسب را تضمین می‌کند. انتخاب لنز صحیح باعث می‌شود تا دوربین به طور صحیح بر روی اجسام زوم کرده، فوکوس کند و سنسور آن نور کافی را جذب کند. به این ترتیب می‌توان جزئیات چهره افراد را تشخیص داد و پلاک اتومبیل ها را به طور واضح مشاهده کرد.

سنسور مناسب

برای انتخاب سنسور مناسب، باید دو پارامتر مهم “اندازه و نوع” را مد نظر قرار داد. این سنسورها دو نوع هستند: CMOS و CCD.

CCD گران قیمت تر بوده و تصویر تولید شده توسط آن ها باکیفیت تر از CMOS می‌باشد، بنابراین برای تشخیص چهره و شناسایی پلاک مناسب تر است.

رزولوشن خروجی مناسب

هر چه تعداد پیکسل یک تصویر بیشتر باشد، می‌توان در هنگام زوم کردن، جزئیات تصویر را بهتر مشاهده کرد. حداکثر رزولوشن دوربین های مدار بسته که هم اکنون در بازار وجود دارد، ۷۰۰TVL می‌باشد. اما اکثر دوربین های مدار بسته امروزی در رنج ۳۰۰ تا ۵۵۰TVL قرار دارند. شاید مهم ترین پارامتر برای انتخاب یک دوربین مدار بسته، مطابق بودن رزولوشن آن با نیاز و کاربرد شما می‌باشد، پس باید به این مورد کاملا دقت کنید.

دریافت قیمت و مشاوره انواع دوربین مداربسته ، سیستم های اعلام سرقت-حریق و برق اضطراری تنها با یک تماس

071-36474767   – 09174100047

آریابد فروشگاه و مجری سیستم های حفاظتی، نظارتی و هوشمند

 

پیشنهاد مطالعه : 9 پرسش اساسی برای رسیدن به انتخاب درست در خرید دوربین مداربسته

برگرفته شده از : وبسایت آچارباز

نوشته های مشابه